Oppdragsgiver
Sauda kommune
Funksjon
Rehabilitering og utvidelse av kulturhus med flerbrukssal og kulturskole
Folkets hus i Sauda ble
oppført med omfattende dugnadsinnsats etter tegninger av arkitekt Gustav
Helland. Bygget har klare klassisistiske trekk, men er enkel og kraftfull.
Salen er preget av veggmalerier utført av Ragnvald Eikeland og Håkon Landa i
1953. Den opprinnelige delen av Folkets hus er foreslått fredet (2021).
Nye Folkets hus er
utvidet med en flerbrukssal, en kafé/foajé, kjøkken, lager, kontorer og
øvingslokaler for kulturskolen og ungdomsklubb. Tilbygget har fått egen
innlasting på baksiden av tomten, noe som var med å forløse det arkitektoniske
og organisatoriske grepet.
Det opprinnelige Folkets
hus har inngang på gateplan og garderobe, kjøkken og andre birom noen
trappetrinn opp. Hovedtrappene er symmetrisk plassert på hver side av inngangen
med adkomst til hovedsal og galleri. Scenen tilknyttet salen ligger på eget
nivå med tilgang fra egne trapper i bakkant. Det fantes ingen heis eller ramper
i huset opprinnelig, så en av de viktigste oppgavene var å gjøre alle plan
universelt tilgjengelige.
Vårt prosjekt består av
et nytt bygg med inngangsplan på folkets hus’ garderobeplan, tilgjengelig via
en rampe integrert i sokkelen fra gateplan. Én ny heis, felles for publikum og
«back of house», er plassert slik at den betjener både salen i 2. etasje og
scene sammen med kulturskolens lokaler. Mellom det gamle Folkets hus og
flerbrukssalen ligger kafeen/foajeen under et stort glasstak, slik at Folkets
hus fasade danner sideveggen i kombinasjonsrommet. Kafeen eller foajeen
fremstår som et åpent utendørs- eller bakgårdsrom der Folkets hus har beholdt
sin integritet, samtidig som nybyggets heistårn og gallerier gir liv og
bevegelse til rommet. Nybyggets indre fasade er dekket med spiler og akustisk
puss for å bedre akustisk demping mot glasstak, hardt gulv og det opprinnelige
Folkets hus’ pussvegg.
Nyesalen er et
flerbruksrom på om lag 120 m2 med flatt gulv og teleskopamfi for fleksibel
bruk. Deler av veggen er dekket med speil slik at den også kan brukes som
treningssal for dans. Den har direkte tilgang fra lager med innlasting fra
gaten, og to innganger slik at den kan brukes i samspill med foajeen for
utstilling med bevegelse/vandring, i tillegg til fleksibel sceneplassering.
Akustikken i dette rommet er dempet, slik at den kan brukes til alle typer sceniske
og musikalske uttrykk ved hjelp av elektronikk.
Back of house består av
kontorer, musikkverksted og arkiv/lager på første etasje, og øvingsrom for
kulturskolen i andre etasje. Øvingsrommene er lyddempet og har skråttstilte
vegger for optimal bruk til musikk, inkl. messingblås og trommer.
Andre etasje i nybygget
korresponderer med scene nivå i gamlesalen og gir sømløs overgang mellom nytt
og gammelt, kombinert med universell tilgjengelighet.
Gamlesalen er svært
nennsomt restaurert. Det viktigste grepet er en ny akustisk dempet himling og
gardiner langs salsveggene for å dempe etterklangstid, uten å endre rommets
karakter, eller ta luven fra de omfattende veggmaleriene med tidsbilder fra
Saudas klassesamfunn og bondekultur på 1950-tallet.